La 21a edició del SIL, Fira Líder de Logística, Transport, Intralogística i Supply Chain del Sud d’Europa, celebra la seva edició més internacional de la història amb empreses procedents de 43 països. Aquest any ha sumat sinergies amb la 3a edició d’ eDelivery Barcelona Expo & Congress. Entre les dues fires compten amb un total de 710 empreses participants el que suposa un increment del 10%.
Els sectors representats han estat:
-
- Sistemes de transport i logística, infraestructures i immobiliària (42%).
- Telemàtica, e-business, telecomunicacions, solucions d’ IT (31%).
- Magatzematge, equipament, manutenció i embalatge (27%).
El ministre de Foment, José Luis Ábalos, ressalta el paper del saló com a fòrum mundial de coneixement i reitera el suport del Govern al corredor mediterrani.
El sector guanya importància i suposa el 8% del PIB espanyol i el 12% del de Catalunya, encara que registra escassetat de mà d’obra.
El president de Pimec Logística, Ignasi Sayol, va presentar un estudi que eleva la contribució de l’activitat logística al PIB a Catalunya fins al 12,19%, enfront del 8% espanyol.
Massimo Marsili, director general de Transport de la multinacional XPO Logistics, reconeix que el comerç electrònic i el ‘retail’ han canviat al sector i són el motor del creixement.
Diversos estudis apunten a una escassetat de mà d’obra general a Europa. Segons la segona edició de l’Estudi ‘La importància de la mà d’obra en el sector logístic’, realitzat Mountpark i la companyia USAA Real Estigues, existeix ja una “alarmant falta de conductors de camions i treballadors de magatzem, però també dificultats per a ocupar càrrecs de responsabilitat en l’administració de cadenes de subministraments”.
A Espanya també es percep clarament aquest dèficit. Segons la Unió Europea de Transport per Carretera (UETR) falten a Espanya de l’ordre de 15.000 conductors, encara que existeixen 22.000 persones amb carnet i demandant ocupació, però el 70% dels conductors tenen més de 50 anys i la professió dura.
Un altre estudi de Prologis concreta també alguns punts que apunten a la pèrdua d’atractiu del sector per als més joves.
Fonts consultades:
http://www.farmaindustrial.com/evento/sil-barcelona-2019-cfBqn
http://revistadelvalles.es/2019/06/27/se-pone-en-marcha-el-sil-mas-internacional-de-la-historia/
https://www.elperiodico.com/es/economia/20190626/sil-logistica-2019-inauguracion-7523150